Hur man övervinner bluffsyndromet

Bluffsyndromet dyker upp när du tror att de framgångar du har uppnått under hela ditt liv är en produkt av tur. Du kan dock övervinna det.
Hur man övervinner bluffsyndromet

Senaste uppdateringen: 22 oktober, 2021

Vet du vad bluffsyndromet är? Vi förklarar det i den här artikeln. Vi ger dig också några tips för att hjälpa dig att övervinna det. Bluffsyndromet innebär att du inte känner att ditt liv är ditt eget. Du tror inte att dina prestationer beror på dina ansträngningar, utan på att du har tur. Dessutom tycker du inte att du förtjänar att bli framgångsrik.

Därför är det möjligt att du lider av bluffsyndromet om du känner så här. Om så är fallet är det viktigaste att korrekt identifiera det så att du sedan kan börja bekämpa det. I den här artikeln ger vi dig några användbara tips för att göra detta, baserat på personlig reflektion.

Bluffsyndromet

Pauline Rose Clance var först med att identifiera bluffsyndromet år 1993 i sin forskningsartikel.

Detta syndrom kännetecknar den typ av människor som ständigt känner att när de uppnår framgång i sitt arbete eller i sin akademiska miljö, har de helt enkelt haft “fru Fortuna” på sin sida. De tror faktiskt att allt de uppnår i sina liv inte alls beror på deras förmågor och ansträngningar, utan på tur. De har också en känsla av att de inte förtjänar det de har och på sätt och vis att deras liv inte tillhör dem. Det är som om de utsätter sig själva för bedrägeri, därav namnet på syndromet.

Konsekvenserna av detta syndrom är obestridliga eftersom de placerar personen i ett nästan permanent tillstånd av inlärd hjälplöshet. “Jag kan inte göra någonting för att förändra min situation”. Detta trots att personen i verkligheten ofta lever i en bra situation.

Ledsen kvinna som tänker

Hur man övervinner bluffsyndromet

Känner du att du kanske lider av detta syndrom? Här är sju användbara tips.

1. Identifiera dig själv med syndromet (eller inte)

Det första steget är att avgöra om du identifierar dig med syndromet. Känner du verkligen att du inte är värd dina framgångar? Eller tillskriver du dem tur, slump eller andra variabler, och inte dig själv?

Det är viktigt att analysera din personliga situation. Faktum är att du måste observera din interna dialog och hur du behandlar dig själv. Om du verkligen känner att du kanske lider av det, gå vidare till nästa tips.

2. Erkänn dina egna känslor

Ett annat steg för att övervinna bluffsyndromet är att erkänna dina egna känslor. Identifiera dem, observera dem, acceptera dem och framför allt, låt dig själv känna dem.

Du måste inse att du kanske begränsar dig själv. Att inte känna igen sina egna förmågor kommer faktiskt med en rad känslomässiga effekter. Till exempel frustration, sorg, hjälplöshet etc.

3. Analysera varifrån dina prestationer kommer

Titta på dina prestationer och fråga dig själv var de egentligen kommer ifrån. Ha modet att ifrågasätta din gamla tro, dina fasta idéer… Har allt du uppnått verkligen hänt på grund av tur?

Prova att göra en sannolikhetsövning: Vad är den verkliga sannolikheten för att ALLT du har uppnått har berott på tur? I vilken utsträckning påverkar tur ditt liv och dina prestationer?

5. Observera dina rädslor

Analysera dina egna rädslor. Fråga dig själv: Vad är jag egentligen rädd för? Att sticka ut? Att göra andra besvikna? Om så är fallet, vilka då? Eller är du rädd för att misslyckas?

Bakom rädslan för att sticka ut ligger många gånger en rädsla för att inte räcka till. Att vara en bedragare i ditt eget liv.

6. Vårda din interna dialog

Din interna dialog är oerhört viktig för ditt välbefinnande och för definieringen av ditt självkoncept. Faktum är att den förstärker dina tidigare etablerade idéer och leder dig till andra. Alla har en inverkan på dina känslor och beteenden.

Kontrollera därför din interna dialog (vad du säger till dig själv). Hur pratar du med dig själv? Gör du det med kärlek? Vad är det första du säger till dig själv när du uppnår ett mål?

Att bli medveten om allt detta hjälper dig gradvis att övervinna bluffsyndromet. Detta genom att du börjar vårda hur du talar till dig själv och förstå vilka känslor det leder dig mot.

7. Acceptera dig själv

Det är inte lätt att acceptera sig själv, för det innebär att man känner sig själv och ibland är det skrämmande. Det är därför det är viktigt att odla självkännedom och acceptera sig själv. Det senare för dig också närmare en acceptans av dina brister. Då kan du känna igen dem och bli medveten om dem.

Vad har detta att göra med att övervinna bluffsyndromet? Tja, för att “övervinna” vissa egenskaper som definierar dig eller hur du närmar dig eller tolkar dina erfarenheter, måste du först acceptera att de finns där. På så sätt tar du dem upp till ytan. Följaktligen, på ett visst sätt, ger du dig själv möjlighet att modifiera och ändra dem.

Kvinna tittar på reflektion i spegel

Hur börjar du arbeta med bluffsyndromet?

Om du tror att du lider av detta syndrom är det första steget att upptäcka om du verkligen har tillståndet. Acceptans av känslor (och dig själv) är viktigt här. Av denna anledning uppmuntrar vi dig att observera dina känslor och ditt beteende och låta dig guidas av intuition.

Börja framför allt värdera dig själv. Om du gör det kommer du att märka hur du gradvis eliminerar detta syndrom från ditt liv. Följaktligen kommer du att känna dig som huvudpersonen i ditt eget liv. Dessutom kommer du att känna att det är ett liv du förtjänar, med alla dess upp- och nedgångar.

“Perfektion är omöjligt. Men om vi strävar efter det kan vi uppnå högsta kvalitet.”

-Vince Lombardi-

Detta kanske intresserar dig
Kontrollfällan, en kognitiv förvrängning
Utforska Sinnet
Läs det Utforska Sinnet
Kontrollfällan, en kognitiv förvrängning

Kontrollfällan innebär antingen att du känner att du kan och bör kontrollera allt eller tvärtom att du inte kan kontrollera någonting.



  • Valerie, Y. (2013). The secret thoughts of successful women : why capable people suffer from the impostor syndrome and how to thrive in spite of it. Crown Business. ISBN 978-0-307-45273-3OCLC 869741509.
  • Zubillaga, K. (2020). Síndrome del impostor, regulación emocional y apoyo social percibido en adultos de CABA y Provincia de Buenos Aires. Editor Institucional: Universidad Argentina de la Empresa.