Är vårt värsta misstag varje dag att vakna tidigt?

· 5 mars, 2017

Hur många gånger har du hört talesättet ”Morgonstund har guld i mun”? En populär mening som våra föräldrar ofta använde för att få oss att vakna på morgonen, skicka oss till skolan och få oss att förstå att det är bra att vakna tidigt. Även Miguel de Cervantes vidhöll att ”han som inte stiger upp när solen gör det njuter inte av dagen.”

Men efter många års lidande av tidiga morgnar visar det sig att det inte är så bra att kliva upp tidigt som vi trott. Så kanske de som säger att ”morgonstund har inte alltid guld i mun” har vunnit talesättens kamp.

Under de senaste decennierna har de flesta europeiska samhällen försvarat bruket av solen och dagsljuset för att arbeta och dra nytta av arbetsdagen. En studie som utförts visar dock att det kan vara skadligt för kropp och sinne att vakna tidigt.

Varför det inte är bra att vakna tidigt

Forskare vid University of Westminster i England utförde denna studie. I den var hypotesen att tidig uppgång på morgonen inte på något sätt var positivt och att det till och med kan förkorta våra liv. Doktor Angela Clow ledde studien med 42 frivilliga under några veckor. Salivprover togs åtta gånger per dag, varav en var direkt efter att de vaknat på morgonen.

Att vakna tidigt

Med datan man fick visade man att personer som tenderar att vakna tidigt hade större tendens till huvudvärk. Vidare så led de även av fler muskelproblem och uppvisade tecken på ökad tendens till dåligt humör.

Av denna anledning är nyckeltiden som studien etablerade 07:21 på morgonen. Personer som regelbundet går upp innan detta klockslag uppvisade högre kortisolnivåer – hormonet som främjar stress.

”Helvetet är att gå upp sex på morgonen och rusa iväg till ett fabriksarbete.”

-Loquillo-

Annan data från studien

Folk kan dock detta till trots hävda att så länge man sover åtta timmar så spelar det ingen roll vilken tid man vaknar. Detta är inte fallet eftersom studien visar att personer som vaknar tidigare är mer lagda åt stress och till och med ilska, trots att de får lika mycket sömn.

Men personerna som går upp lite senare än ovan nämnda tid visar tecken på bättre kvalitet i sina sociala förhållanden. Även i de mest intima miljöerna är de extra bekväma.

Det finns dock en positiv bit data för personer som gillar att vakna tidigt. Enligt Dr. Clows studie får personer som vaknar innan nyckeltiden lättare att koncentrera sig.

”Det som är bra med att dö är att du inte behöver gå upp tidigt längre.”

-José Luis Coll-

Hur man minskar stress

om du tillhör dem som ofta kliver upp tidigt av jobb- eller familjeskäl, måste du minska dina stressnivåer. Kom ihåg att stress är en stor epidemi i starkt industrialiserade samhällen. Snarare än att vara helt mental kan den komma utifrån och orsaka allvarliga, fysiska problem. Det är därför nödvändigt att anamma hälsosamma vanor som kan hjälpa dig att minska den:

  • Att hantera din tid effektivt är fundamentalt. Att skynda sig och göra allt i sista minuten är aldrig bra.
  • Det är inte nödvändigt att vara en perfektionist till extrema grader. Det är en god idé att slappna av lite i koppling till detta.
  • Att ägna sig åt sporter som inte kräver hög intensitet och som håller oss borta från våra stresskällor ett tag är alltid bra. De är fantastiska för att hantera ångest.
Kvinna vilar i gräset

  • Att använda positivt tänkande lindrar också stress. Om vi ser negativt på allt kommer mörkret i slutänden ockupera varje hörn av vårt sinne och skapa inbillade hot. Dessutom kommer vi överskatta faran hos verkliga hot.
  • Att äta hälsosamt är bra för att hantera stressiga situationer. Undvik starkt bearbetad mat, överflödigt fett och alkoholhaltiga drycker.
  • Som vi sagt är antalet sömntimmar fundamentalt. Om du inte kan vakna senare ska du åtminstone se till att sova åtta timmar per dygn. Bäst är att sova åtta sammanhängande timmar på natten.
  • Aktiviteter såsom humor, medveten närvaro, konserter, bio och teater är exempel på saker som kan få dig att må bra.

Kom ihåg att det inte alltid är en god idé att vakna tidigt. Det viktigaste är att du känner din kropp och använder det utrymme som ditt livs förpliktelser tillåter för att hitta det bästa schemat för dig. Överdrifter är, även när det kommer till sömn, praktiskt taget alltid negativa. I detta och många andra fall ska du använda ditt sunda förnuft, din disciplin, små nöjen och information som verktyg för att leva ett bättre liv.