Fem enkla sätt att uppnå emotionellt välbefinnande i ditt dagliga liv

Emotionellt välbefinnande är resultatet av att leva fridfullt. Det betyder att du både äger och hanterar dina egna känslor. På detta sätt blir ditt sinne din bästa vän och hjälper dig att uppnå balans, tillfredsställelse och lycka.
Fem enkla sätt att uppnå emotionellt välbefinnande i ditt dagliga liv

Senaste uppdateringen: 14 september, 2021

Att uppnå och behålla emotionellt välbefinnande är synonymt med livskvalitet. Det är en psykologisk förmåga som gör att du bland annat kan minska effekterna av oro, stress och ångest. Dessa överskuggar din förmåga att vara lycklig. Av denna anledning bör du verkligen sträva efter att utveckla förmågan att uppnå och upprätthålla ditt emotionella välbefinnande.

Världshälsoorganisationen (WHO) definierar emotionellt välbefinnande som ett sinnestillstånd där en person lyckas använda sina färdigheter för att hantera problem och svårigheter, må bra i sig själv och till och med kunna bidra till välbefinnandet hos samhället. Med andra ord, det är en färdighet som också involverar omgivningen.

Läkaren Santiago Ramón y Cajal brukade säga att bara glädje är en garanti för hälsa och välbefinnande. Att uppnå ett balanserat, givande och harmoniskt mentalt och känslomässigt tillstånd är dock ingen lätt uppgift. Absolut inte i en värld som är alltför bullrig, krävande och till och med kaotisk. Men lyckligtvis har vi alla resurser för att uppnå vårt eget emotionella välbefinnande.

“Människor spenderar den första halvan av sina liv med att förstöra sin hälsa och den andra halvan med att försöka återställa den.”

-Joseph Leonard-

Händer med fjäril som representerar hur man uppnår välbefinnande

Sätt att uppnå emotionellt välbefinnande

Genom att uppnå emotionellt välbefinnande kan du förbättra din fysiska, psykologiska och sociala hälsa. Dessutom blir dina relationer optimerade och banden stärks. Faktum är att det kan sägas att emotionellt välbefinnande spelar den viktigaste rollen för att uppnå lycka och tillfredsställelse hos människor. Men samtidigt är det få saker som är lika försummade.

Faktum är att din prestation på jobbet i regel är det viktigaste i ditt dagliga liv och din dagliga rutin. Trots att arbetet ofta gör att man mår dåligt. Du lägger också tid på att anpassa dig efter andras förväntningar, även om du inte delar dem. När du går och lägger dig måste du dessutom känna att du har uppnått alla dina mål för den dagen. Även om dessa mål minskar din fysiska och psykologiska balans.

University of Oxford i Storbritannien genomförde intressant forskning om detta ämne. Studien konstaterade att även om det är mer nödvändigt än någonsin att främja emotionellt välbefinnande så förstår många människor fortfarande inte ens vad det är. Till exempel förstår de inte vilken påverkan stress, ångest eller känslomässig nöd kan ha på deras allmänna hälsa.

Av denna anledning är det viktigt att tillhandahålla mekanismer så att människor från barndomen och ungdomen kan lära sig att uppnå sitt eget emotionella välbefinnande. Här är några strategier för att uppnå det.

1. Självreflektion, att jobba med vem du är

Självreflektion och självmedvetenhet… det här är två stämningsfulla termer som beskriver komplexa verkligheter. De handlar i princip om att ansluta till sig själv för att reflektera över varje upplevd känsla, bearbetad tanke och dolt behov. De betyder också att initiera lämpliga dialoger med dig själv för att stärka din identitet. På så sätt kan du leva ett liv som överensstämmer med dina önskemål, handlingar, beteenden och värderingar.

Att övervaka dig själv varje dag för att veta vad som händer inom dig är en prioritet för ditt emotionella välbefinnande.

2. Uppnå emotionellt välbefinnande genom att arbeta med ditt inre lugn

För att uppnå emotionellt välbefinnande måste du förstå att varje känsla du känner är giltig. Även de negativa. Faktum är att din utmattning, sorg, ilska, ångest, rädsla och besvikelse är helt acceptabla känslor. Av denna anledning kan du inte, och inte heller ska du, undertrycka dem. Du måste acceptera dem och förstå dem. Sedan kan du omvandla dem till sundare tillstånd.

Det innebär bland annat att lära sig hantera sin dagliga stress. Du måste lära dig färdigheter som problemlösning och omtolkning eller omformulering av dina erfarenheter. Det betyder att du slutar se allt negativt och börjar bli mer flexibel, vilket är en mycket mer användbar strategi i livet.

3. Acceptera det du inte kan ändra

Det kommer alltid att finnas människor vars beteende du inte förstår. Det finns också de som inte agerar som du vill att de ska göra. Du vill verkligen att de ska ändra på sig. En nyckel för att uppnå ditt emotionella välbefinnande är dock att acceptera att det finns vissa verkligheter som du helt enkelt inte kan ändra. Dessa inkluderar personligheterna hos många av dem omkring dig.

Samma sak händer med ett stort antal erfarenheter du måste möta. Faktum är att alla önskar att livet var snällare och säkert också lättare. Men vi måste alla ta på oss dess komplexitet och upp- och nedgångar.

Du kan inte ändra på vissa människor. Du kan inte heller hindra ödet från att ge dig vissa motgångar. Emotionellt välbefinnande innebär emellertid att veta hur man anpassar sig till den här typen av omständigheter. Som Viktor Frankl brukade säga, om du inte kan ändra en situation, ändra dig själv.

4. Ge dig själv vad du förtjänar när du behöver det

Kanske måste du ta en fysisk och mental paus just nu. Men du kanske är en av de människor som bara inte kan sakta ner. Du kanske är medveten om att en viss omständighet, person eller arbetsuppgift försämrar din psykiska hälsa. Trots detta kan du inte bestämma dig för att ta det första steget och stoppa situationen.

Vi har alla gränser och framför allt behov. Att ge dig själv vad du förtjänar i varje situation är inte själviskhet, det är psykologiskt välbefinnande. Att uppnå emotionellt välbefinnande innebär också att vara uppmärksam på dina “röda flaggor”.

Vad betyder det här? Som psykologen Frances Vaughan förklarar i sin bok Awakening Intuition (1998), har vi alla en inre röst som varnar oss när något är fel.

Faktum är att din intuition ofta kommer att säga att det är dags att sluta. Dags att ta hand om dig själv och lägga vissa saker åt sidan. Men ibland tenderar du att leva på autopilot. Följaktligen slutar du lyssna på dina behov för att prioritera dina skyldigheter.

Kvinna med upplyst sinne som representerar hur man uppnår välbefinnande

5. Uppnå emotionellt välbefinnande genom att vara öppen för förändring med ett flexibelt sinne

Att uppnå emotionellt välbefinnande innebär också att du ska sluta motstå det oundvikliga: förändringar. Om du håller fast vid det som inte längre har någon mening eller användning, kommer du att fastna i evigt lidande. Därför måste du anta ett flexibelt tillvägagångssätt. På så sätt kan du anpassa dig till varje förändring utan rädsla. Dessutom kommer du att se möjligheter och framför allt se på framtiden på ett hoppfullt sätt.

Sammanfattningsvis finns det få livskunskaper som är mer användbara än dessa. Men emotionellt välbefinnande kräver en viss investering från din sida. Du tar dock redan hand om din fysiska hälsa, så försök också ta hand om din emotionella hälsa.

Detta kanske intresserar dig
Vetenskapen bakom personligt välmående
Utforska SinnetLäs det Utforska Sinnet
Vetenskapen bakom personligt välmående

Vetenskapen bakom personligt välmående är en ganska intressant sådan, och den är viktig att känna till om man vill optimera sitt humör och liv.



  • Garling, G., Gamble, A, Fl Fors & M. Hjerm. (2014). “Emotional Well-Being Related to Time Pressure, Impediment to Goal Progress and Stress-Related Symptoms. Journal of Happiness Studies. 7(15), pp. 2789–1799.
  • Lerner, M. (2019). The Center for Emotional Wellness, Inc.
  • Stewart-Brown S. (1998). Emotional wellbeing and its relation to health. Physical disease may well result from emotional distress. BMJ (Clinical research ed.)317(7173), 1608–1609. https://doi.org/10.1136/bmj.317.7173.1608
  • Vaughan, F. (1998). “Mental, Emotional, and Body-Based Intuition.” In Inner Knowing, by H. Palmer, Ed. New York, NY: Jeremy Tarcher.