Kroppspsykoterapi: Kroppscentrerade tekniker

Individer som lider av psykiska trauman, ångest eller depression kan dra nytta av kroppscentrerade psykoterapier. Det är effektiva tekniker som hjälper dig att hantera känslomässig smärta. Upptäck de olika formerna i den här artikeln.
Kroppspsykoterapi: Kroppscentrerade tekniker
Valeria Sabater

Skriven och verifierad av psykologen Valeria Sabater.

Senaste uppdateringen: 20 juli, 2023

Det finns en lång tradition av kroppspsykoterapi i den kliniska miljön. Det underlättar föreningen mellan sinne och kropp, vilket tillåter kontakt med känslor och uppfattningar. Faktum är att det “fysiska höljet” är mer än en underbar struktur som innesluter människan. Det är även en uttryckskanal och till och med en duk på vilken lidande ritas.

Terapier som EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) och Somatic experiencing (SE), utvecklad av psykiatern Peter A. Levine, är två kroppscentrerade interventioner. De anses vara effektiva vid behandling av ångestsyndrom.

Kroppscentrerade interventioner eller kroppspsykoterapi måste utföras av en specialist, annars är de inte till någon hjälp.

Kroppspsykoterapi

Den österrikiske läkaren och psykoanalytikern Wilhelm Reich (1897-1957) är kroppspsykoterapins grundare. Han var medveten om att människor internaliserar känslomässigt lidande i form av somatisering. Han använde därför denna realitet som grund för sina terapeutiska metoder. Somatisering visar sig genom huvudvärk, muskel- och skelettsmärta och matsmältningsproblem.

Från 1930 till nutid har man dock gjort ansträngningar för att förbättra denna metod. Kroppspsykoterapi syftar till att behandla känslor som är svåra att acceptera och de upplevelser som följer med dem. Det strävar också efter att främja självmedvetenhet. Till exempel ses kroppsrörelser och till och med ögonrörelser som giltiga metoder för intervention.

Antonio Damasio lyfte fram vilken roll dessa resurser spelar för att hantera trauma. Men en studie publicerad i Frontiers in Psychology under 2019 betonar behovet av bättre organisation och analys av dessa tekniker. Faktum är att även om deras fördelar är kända, stöds inte alla av dem av vetenskapliga bevis.



Typer av kroppscentrerade tekniker

Under de senaste decennierna har vi fått en större medvetenhet om hur vi kan hantera vår hälsa på ett mer holistiskt sätt. Faktum är att det numera är allmänt accepterat att vi inte kan ta hand om våra kroppar samtidigt som vi försummar våra sinnen. Och vice versa. Detta har lett till att fler kroppscentrerade tekniker nu finns tillgängliga inom psykologin.

De terapeutiska sinne-kroppsmodellerna baserade på neurovetenskap är några av de viktigaste. En studie vid University of Virginia i USA visar att det finns en direkt koppling mellan vissa neurala områden och musklerna som reglerar känslan av stress. Kännedomen om dessa data främjar ett bredare perspektiv när man utvecklar terapier. Nedan tittar vi närmare på alternativen inom det här fältet och undersöker deras användbarhet.

Individer som är benägna att tänka överdrivet eller utmattande uppvisar ofta större psykosomatiska problem. I dessa fall kan kroppscentrerade terapier vara till hjälp.

Terapeut som tillämpar EMDR
EMDR-terapi är ett exempel på en kroppscentrerad intervention inom psykologi.

1. Jacobsons progressiva avslappning

En av de mest använda kroppscentrerade teknikerna är Jacobsons progressiva avslappning. Den skapades 1920. Idag finns det bevis som stöder dess effektivitet mot ångest. Det är en avslappningsövning med målet att öka medvetenheten om kroppsliga förnimmelser. Faktum är att det tillåter patienten att göra en medveten tolkning av dem.

För att göra detta använder patienten en teknik som involverar händer, nacke, mage, rygg och fötter. Man genererar först spänning och slappnar sedan av. Denna kroppsliga spänning och den efterföljande avslappningen sätter patienten i kontakt med utvecklingen av sina psykofysiska upplevelser.

2. Somatic experiencing (SE) av Peter A. Levine

Somatic experiencing är en resurs för att behandla posttraumatisk stress. Psykiatern Peter A. Levine menar att stressiga och negativa upplevelser förändrar nervsystemet. Från det ögonblicket slutar individen att bearbeta sina upplevelser på ett balanserat och hälsosamt sätt.

Syftet med denna resurs är att patienten ska integrera det denne har upplevt, återknyta kontakten med sig själv och öppna upp sig för omgivningen på ett mer funktionellt och lyckligare sätt. Det är en psykosomatisk metod där terapeuten vägleder patienten att notera vad som händer i dennes kropp och hur dennes känslor brukar yttra sig.

3. Kroppspsykoterapi i form av neurofeedback

Bland de kroppscentrerade teknikerna inom psykologi är de som involverar hjärnans elektrofysiologiska aktivitet extremt betydelsefulla. Till exempel används neurofeedback vid behandling av ångest, sömnlöshet, depression, schizofreni och Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Denna behandling utförs enligt följande:

  • Elektroder placeras på patienten för att identifiera dennes neurala funktion i realtid.
  • Specialiserad programvara identifierar vilket hjärnmönster som orsakar problem.
  • Patienten interagerar med spel eller animationer för att reglera sina hjärnvågor.
  • Syftet är att uppnå en mer optimal funktion av hjärnan och bättre koncentration genom träning.
  • Detta är en icke-invasiv teknik. Den verkar på det centrala nervsystemet så att hjärnan gradvis kan självreglera sig.

4. EMDR

EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) är en av de mest framstående kroppscentrerade teknikerna inom psykologi. Det är en metod som har stöd av vetenskapliga bevis och är godkänd av Världshälsoorganisationen. Den utvecklades på 1980-talet för att behandla trauma.

Denna terapi har genomgått många kliniska tester som har visat att den ger snabbare resultat än andra terapier. EMDR består av att patienten utför en ögonrörelse guidad av terapeuten medan denne bearbetar den traumatiska händelsen.



5. Autogen träning

Denna metod skapades av psykiatern Johannes Schulz på 1930-talet och är både enkel och bekväm för att hantera extrema orostoppar. Autogen träning är en autosuggestionsövning som främjar koncentration på kroppsliga förnimmelser som ett sätt att leda patienten till känslor av lugn och välbefinnande.

Patienten vägleds genom frammaning av en känsla av tyngd och, senare, av värme, i olika delar av kroppen. Målet är att personen ska lindra sin spänning och uppnå ett tillstånd av lugn som är oförenligt med någon form av stress.

6. Rörelsetekniker inom kroppspsykoterapi

Rörelsebaserade kroppscentrerade tekniker är bland de mest använda. Genom en serie ställningar, uttryck, attityder och till och med dans uttrycker kroppen vad den känner inombords på ett annat sätt.

Rörelseterapi är därmed en resurs som kompletterar traditionell terapi. Det ger friare, mer dynamiska och genomsyrande kommunikationskanaler.

7. Groundingtekniken

Med grounding förankrar du dig i eller fokuserar på nuet för att minska bördan av smärtsamma tankar. Du utför följande sinnesstimulerande övningar.

  • Lukt. Du luktar på avslappnande dofter.
  • Syn. Du ser på något trevligt. Du kan till exempel ta en promenad eller läsa.
  • Hörsel. Du lyssnar på musik eller pratar med någon.
  • Känsel. Du smeker behagliga texturer eller utför någon form av hantverk. Du kanske också kramar andra.
  • Smak. Du får kontakt med här och nu genom att smaka på livsmedel som du gillar.

8. Andningstekniker

Andningstekniker är kroppsliga verktyg par excellence och stora allierade i den terapeutiska processen. De tillåter nämligen frigörande av stress och ångest, reglerar hjärtfrekvensen och sänker kortisolnivåerna.

Det finns olika former av andningsövningar. En av de mest intressanta är buk- eller diafragmaandning. Du lägger ena handen på bröstet och den andra på magen samtidigt som du andas in djupt genom näsan. Du märker hur din diafragma expanderar. Att upprepa detta flera gånger ger en känsla av välbefinnande.

Groundingtekniken är ett kroppscentrerat psykologiskt verktyg som använder de fem sinnena. Individen fokuserar på nuet för att lindra sin känslomässiga smärta.

Kvinna i solsken på en strand
Djupandning är en riktigt fördelaktig kroppscentrerad teknik inom psykologi.

Kroppspsykoterapi är ovärderligt

Det finns fler kroppscentrerade terapier än de vi har nämnt i den här artikeln. Till exempel yoga och biofeedback. Men vi har listat de som har stöd av en stor mängd forskning. Du bör därför inte tveka att dra nytta av dem genom att ta hjälp av relevanta specialister.

Äntligen utgör ditt sinne och din kropp en helhet. Som regel går de inte att separera. Detta förutsätter dock att du inte går igenom känsliga tillstånd som trauma eller ångest.


Samtliga citerade källor har granskats noggrant av vårt team för att säkerställa deras kvalitet, tillförlitlighet, aktualitet och giltighet. Bibliografin för denna artikel ansågs vara tillförlitlig och av akademisk eller vetenskaplig noggrannhet.


  • Ancoli, S., Peper, E., Quinn, M.  (2011). Mind/body integration: Essential readings in biofeedback. Berlin, Germany: Springer Science & Business Media. https://books.google.fm/books?id=K_YxBwAAQBAJ&printsec=frontcover&source=gbs_vpt_reviews#v=onepage&q&f=false
  • Nummenmaa, L., Glerean, E., Hari, R., & Hietanen, J. K. (2014). Bodily maps of emotions. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America111(2), 646–651. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24379370/
  • Tarsha, M. S., Park, S., & Tortora, S. (2020). Body-Centered Interventions for Psychopathological Conditions: A Review. Frontiers in psychology10, 2907. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6993757/
  • Taylor, A. G., Goehler, L. E., Galper, D. I., Innes, K. E., & Bourguignon, C. (2010). Top-down and bottom-up mechanisms in mind-body medicine: development of an integrative framework for psychophysiological research. Explore (New York, N.Y.)6(1), 29–41. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2818254/

Denna text erbjuds endast i informativt syfte och ersätter inte konsultation med en professionell. Vid tveksamheter, rådfråga din specialist.