Rädslan för det okända är ganska vanlig

16 mars, 2021
Rädslan för det okända är ganska vanlig i större eller mindre grad. Den är ofta förlamande och hindrar dig från att gå framåt. Fortsätt läsa för att ta reda på mer om denna rädsla, och lära dig några riktlinjer för hur du kan övervinna den.

Rädslan för det okända är en av de mest grundläggande och användbara mänskliga känslorna. Den har gjort det möjligt för oss att möta farliga situationer, eller fly från dem, vilket har möjliggjort vår överlevnad genom hela vår historia. Du kanske inte är medveten om det, men en människa lär sig värdefull information efter att ha upplevt en hotande, farlig eller traumatisk situation. Vi kommer ihåg vad som hotade oss och hur vi övervann det. Å andra sidan finns det också vissa rädslor som är relaterade till brist på information.

Rädslan för det okända är en universell och inneboende känsla. Enligt specialister är det faktiskt en grundläggande sådan. Osäkerheten är och förblir en del av livet, eftersom ingen vet med säkerhet vad som kommer att hända eller hur. I detta avseende är dock vissa människor bättre på att konfrontera denna känsla och de har förmågan att närma sig den samt överväga möjliga lösningar. Detta medan andra människor har svårare att gå igenom samma situation och istället blockerar sina känslor.

Människans äldsta och starkaste känsla är rädslan, och den äldsta och starkaste typen av rädsla är rädslan för det okända.

-H.P. Lovecraft-

En nödställd kvinna

Rädslan för det okända

Denna typ av rädsla är också känd som intolerans mot osäkerhet bland psykologer. Således definierar de det som en tendens att uppleva rädsla när man konfronterar något man är okunnig om eftersom man uppfattar det som farligt. Med andra ord är människor rädda när de befinner sig i en situation eller under en stimulans där de inte vet vad som kommer att hända med dem. Detta beror på att denna känsla ofta kommer med uppfattningen att det som är på väg att ske inte kommer att vara något trevligt.

Med hänsyn till vissa individuella skillnader är ursprunget till denna rädsla evolutionärt. Genom tiderna har människan varit tvungen att konfrontera all sorts faror. Vi har definitivt lärt oss av dem trots de stora riskerna med att utforska okända områden. Du kanske inte är medveten om det men den mänskliga hjärnan är utvecklad för att frukta det okända; samtidigt som vår nyfikenhet ständigt utmanar det.

Osäkerheten verkar vara kodad i hjärnan och har sitt eget neurala system. Dessutom är ett av de första filtren – genom vilket information till hjärnan passerar – för huruvida ett objekt eller en situation är farlig när du konfronterar något nytt. För att avgöra om något är farligt får de neurala nätverken tillgång till ett slags förråd för minnen av tidigare erfarenheter. Hjärnan klassificerar därmed det som ett möjligt hot när den inte hittar någon information om det.

Konsekvenser

Vissa studier angående rädslan för det okända visar att den ökar aktiviteten inom amygdala och hippocampus. Den ökar också felrelaterad negativitet och aktiverar beteendehämningssystemet. Med andra ord orsakar osäkerhet både rädsla och negativitet; och det är förlamande. Det gör att du vill fly från nya situationer.

Denna rädsla var och är en anpassningsfunktion i den utsträckningen att den får dig att agera med försiktighet inför potentiella faror. Intensiteten av rädslan kan emellertid äventyra andra aktiviteter som att skaffa mat och skydd, att hitta nya möjligheter och även att träffa nya människor.

Förlamningen orsakad av rädslan för det okända och dess följder verkar göra oss människor mer accepterande av negativa konsekvenser. Vi skulle hellre ta de negativa följderna än att konfrontera dem. Dessutom verkar denna typ av rädsla vara relaterad till andra psykologiska störningar som ångest, social fobi, tvångssyndrom, posttraumatisk stress, missbruk och depression bland annat.

En kvinna med rädslan för det okända

Fem riktlinjer för att övervinna den

Då rädslan för det okända är intensiv kan det vara ursprunget till, och följden av, andra psykologiska störningar. Den kan begränsa din utveckling inom alla personliga, arbets- och sociala områden. Sök professionell hjälp om detta är ditt fall. I detta avseende är kognitiv beteendeterapi det bästa alternativet, eftersom det hjälper till med att identifiera och ändra tankarna som orsakar obehag.

Men om rädslan inte är helt handikappande kan du följa en serie riktlinjer för att övervinna den:

Så här kan du börja utforska okänd terräng

  • Acceptera och identifiera din rädsla. Det första steget är att förstå att rädslan är en naturlig känsla och inse att alla känner den. Den är en del av livet och i allmänhet inte baserat på rationellt tänkande. I sin tur måste du fråga dig om din rädsla är generaliserad eller specifik. Rädslan för döden, till exempel.
  • Analysera om det finns en specifik orsak. Tänk på att rädslan i sig inte brukar bero på en dålig upplevelse. Men fundera över om rädslan för det okända är en produkt av den uppväxt du haft.
  • Ifrågasätt dina tankar. Försök att dekonstruera tankarna som leder till rädslan; det är ett av de mest kraftfulla verktygen. Svara på frågor som: ”vilka bevis har jag för att stödja min rädsla”, ”vad är beviset på att något dåligt kommer att hända”, ”vad är det värsta som kan hända”. Därutöver kan du ge dig själv tre exempel på gånger under vilka du på ett tillfredsställande sätt konfronterat osäkerheten. Detta är nämligen användbart för att bryta isär samt rannsaka rädslan samt minska den ångest det genererar.
  • Acceptera risken för misslyckande. Att kontrollera sina förväntningar är en av de variabler som blir mer betydande inom känslomässig hantering när man möter en situation där man inte vet vad som kan hända. Att göra misstag är inte dåligt i sig, och det har sällan konsekvenser som man inte kan rätta till. Faktiskt får misslyckanden en känsla av insikt när du lär dig av dem, och det nya blir ofta spännande när du tar det som ett tillfälle att experimentera.

Slutliga tankar angående rädslan för det okända

Det rör sig om en naturligt obehaglig känsla. Den kan dock också hindra dig från att nå vissa mål eller njuta av överraskningar som kan dyka upp längs din väg genom livet. Således kan en intelligent emotionell hantering hjälpa dig att dra nytta av denna känsla för att främja dina egna intressen.

Barlow, D.H. (2002). Anxiety and its disorders: the nature and treatment of anxiety and panic (2nd ed.) New York, NY: Guildford Press.

Carleton, R. NORTE. (2012). los intolerancia de incertidumbre construir en el contexto deansiedad trastornos: teórico y práctico perspectivas. Experto revisión deNeuroterapéutica, 12, 937–947. http://dx.doi.org/10.1586/ERN.12.82