Så lär du dig att acceptera dina brister

De saker du inte gillar med dig själv kan faktiskt härröra från osäkerhet och att du inte kan acceptera dig själv som du är.
Så lär du dig att acceptera dina brister

Senaste uppdateringen: 03 december, 2020

Hur gör du för att acceptera dina brister? Om du frågar människor vad de inte tycker om hos sig själva, vet många inte hur de ska svara. “Jag har så många!”, säger de. Andra, arroganta och övertygade, säger att de inte har några och att de accepterar sig själva exakt som de är. Dessa människor ljuger förmodligen. När allt kommer omkring har nästan alla något hos sig själva som de inte gillar och försöker dölja. Människor döljer blyghet, osäkerhet och rädslan för att bli ogillad, bland andra aspekter.

Det intressanta är dock att människor ibland etiketterar sina personliga karaktärsdrag som brister trots att det inte finns något onormalt med dem. Till exempel är en framträdande näsa inte en defekt; det är ett normalt fysiskt drag. Att bära på några extra kilon, att ha fräknar i ansiktet, att vara kort eller att vara tunnhårig, bör inte betraktas som defekter.

Bakom denna negativa självuppfattning ligger osäkerhet och brist på acceptans. Sanna brister är sällan synliga. Ansvarslöshet, lathet, själviskhet och stolthet är egenskaper som kräver en utbildad känslighet för att förändra och förbättra. Låt oss gräva djupare.

En kvinna som täcker sitt ansikte med handen

Nycklarna till att acceptera dina brister

Alla har brister och dygder. Det vackra med att vara människa är kombinationen av alla dessa motsatta element som gör dig ofullkomlig och unik. Kanske är en av dina brister att du har hetsigt temperament. Men med tiden kan du lära dig att bli medveten om din starka karaktär och brist på tålamod och lyckas kontrollera dessa karaktärsdrag.

Eller kanske du tenderar att prata för mycket och knappt låter någon annan få en syl i vädret. Återigen, det faktum att du är uppmärksam och reagerar på det och tar ansvar för det gör det möjligt att hantera. Det är en del av det som definierar dig, men det betyder inte att du är en dålig person.

Det första steget för att acceptera dina brister är väldigt grundläggande. Du måste veta huruvida det som du ogillar hos dig själv faktiskt är en brist.

Patologisering av normala egenskaper och karaktärsdrag

Det är väldigt mänskligt att patologisera saker hos oss själva som helt enkelt är en del av vår personlighet eller vårt fysiska utseende. Saker som är väldigt vanliga, som att vara lite blyg, osäker, nervös eller otålig, är inte brister i sig själva. De är helt enkelt egenskaper som utgör en del av den du är.

Samma sak gäller dina fysiska egenskaper. Vikt, längd och hudproblem är inte brister. Fysiska funktionsvariationer är inte brister.

Vad är då en riktig brist? En brist kan vara en negativ inställning som kan vara skadlig för dig själv och andra. Exempel på detta kan vara svartsjuka, girighet, arrogans, pessimism, intolerans och narcissism. Som du kan se inkluderar dessa dimensioner beteenden och attityder som sällan kompenseras fullt ut av dygder. De tenderar att destabilisera alla situationer, samtal, relationer och omständigheter.

Att acceptera dig själv är hemligheten till att bli mer självsäker

Om du vill acceptera dina brister (som inte är verkliga brister, utan en konsekvens av din osäkerhet) bör du arbeta med självacceptans. Om du tror att övervikt, blyghet eller lite stamning är brister, är det första du behöver göra att arbeta med din personliga tillväxt.

Självacceptans är trots allt kraftfullare än självkänsla. Varför? Det senare beror inte enbart på en positiv självbild. Denna psykologiska muskel blir matad av vad andra säger till dig och vad du tycker om dig själv. Å andra sidan kräver självacceptans inga externa förstärkningar.

Dessutom etablerade Albert Ellis, skaparen av rationell emotiv beteendeterapi, självacceptans som hörnstenen i hans tillvägagångssätt. Han förklarade självacceptans som följande: “du accepterar och respekterar alltid – ja alltid – dig själv, din personlighet, din varelse, oavsett om du presterar bra eller inte och oavsett om andra människor godkänner dig och dina beteenden eller inte”.

Om du lär dig att stärka detta område kommer du att börja tänka annorlunda kring alla de saker du för närvarande anser vara brister.

En man vid ett fönster som försöker acceptera sina brister

Hur gör du för att acceptera dina brister?

Aggressiv kommunikation, otålighet, svartsjuka, oförmåga att förstå andra synvinklar… Om du vill acceptera dina svåraste brister, de som orsakar problem i dina relationer med andra människor, är det viktigaste att veta hur du blir uppmärksam på dem.

Många människor har inte ödmjukhet att se och ta ansvar för dessa självklart negativa egenskaper. När du väl har blivit uppmärksam på dem är nästa steg dock inte att helt enkelt bara “acceptera dem”. Du vill inte ge dessa sanna brister utrymme och beständighet. Vad du istället vill göra är att omvandla dem.

Omvandlingen kräver ofta att du känner till vad som händer bakom var och en. Till exempel tenderar svartsjuka och avund att dölja låg självkänsla. Aggressiv kommunikation är en manifestation av dålig emotionell hantering och brist på sociala färdigheter. Här är terapi vanligtvis den bästa metoden för att mildra dessa brister.

It might interest you...
Självsabotage: när du är din egen värsta fiende
Utforska SinnetLäs det Utforska Sinnet
Självsabotage: när du är din egen värsta fiende

Självsabotage är tendensen att göra saker och ting svårt för dig själv genom att skapa gränser och komplikationer som förhindrar att du når dina må...