Undvik att gå runt i pyjamas under självisolering!

21 maj, 2020
Varför är det inte någon bra idé att gå runt i pyjamas när du ändå bara tillbringar all din tid hemma? Vad kan du göra för att må bättre under självisolering? Vi försöker besvara dessa frågor i den här artikeln!

På grund av den nuvarande situationen med coronapandemin har vi alla ändrat våra dagliga rutiner. Många människor stannar hemma med färre och färre anledningar att gå ut. Trots att frestelsen är stor att gå runt i pyjamas under självisolering, är detta inte någon bra idé på något sätt. Vi ska berätta varför.

På grund av det rådande läget är ditt hem kanske inte längre bara en plats för vila, utan också ditt kontor och ditt gym. Med dessa förändringar i ditt personliga liv är det viktigt att ta hänsyn till olika faktorer under all extra tid hemma. Handlingar som att klä sig, att ta hand om sitt utseende och att äta vid vanliga tider är alla mycket viktiga.

Du måste förstå varför det är viktigt att upprätthålla din normala kroppsvårds- och klädrutin. Detta kommer inte bara att förbättra din fysiska hälsa utan också din mentala hälsa. Det gör att du kan utarbeta ditt schema bättre, upprätthålla en rutin och ta ansvar för den extra tid du måste tillbringa hemma på grund av coronakrisen.

Läser på laptop

Att inte gå runt i pyjamas under självisolering uppmuntrar en strukturerad rutin

När du spenderar väldigt mycket av din tid hemma finns det en frestelse att sluta träna och att försumma goda matvanor. Kort sagt, du glömmer helt din dagliga rutin. Men detta är raka motsatsen till vad du borde göra.

Först måste du inse att detta inte är en semester; det är en begränsning av din rörelsefrihet på grund av en extraordinär situation.

Tvärtom måste du försöka anpassa din rutin så mycket som möjligt. Detta bör inkludera fastställda tider för att stiga upp och gå till sängs, för måltider, för träning och för fritid.

På samma sätt måste du försöka anpassa utrymmena i ditt hem. Bestäm att ett eller flera utrymmen endast ska vara för arbete och avskilj dem från de som är avsedda för fritidsaktiviteter.

För att följa denna rutin mer effektivt är dina personliga klädvanor en mycket viktig start på dagen. Det betyder att du ska ”klä dig för arbete”. Att gå runt i pyjamas under den extra tiden hemma är inte ett alternativ!

Däremot kan du ta på dig mer bekväma kläder så snart du har arbetat klart för dagen. Detta hjälper ditt sinne att slappna av och hjälper dig att kunna utföra och njuta av olika aktiviteter, trots att du inte kan förflytta dig till en annan plats.

Vi rekommenderar dock att du bara tar på dig din pyjamas när det är dags för sängen. På så sätt kommer din kropp att förstå att det är dags att sova.

Att inte gå runt i pyjamas kommer att öka din självkänsla och effektivitet

När du befinner dig i självisolering hemma måste du se till att behålla din självbild utan den externa feedback som du normalt får från dina kollegor på jobbet eller utanför ditt hem.

Därför måste du förändra dig lite och genomföra detta på ditt eget individuella sätt. Således kommer du att kunna hålla uppe motivationen och känna dig mer bekväm med de aktiviteter du har framför dig.

Med tanke på detta, kommer det att hjälpa dig på ett betydande sätt att göra dig redo på morgnarna under självisolering, och det kommer att främja följande två perspektiv.

Effektivitet

För det första behovet av att öka effektiviteten. För just nu har du inte de externa kraven som motiverar dig att utföra de aktiviteter du behöver göra.

Därför kommer vanan att klä dig för jobbet och att anpassa dig till de aktiviteter du ska genomföra, hjälpa dig att göra det mer effektivt. Här är ett exempel. Om du ska påbörja en onlinekurs, kommer det du ska lära dig att kännas mycket mer betydelsefullt om dina kläder och din arbetsmiljö återspeglar detta.

Självkänsla

För det andra har vi självkänsla. Under normala förhållanden matas detta område i ditt liv till stor del av beröm och erkännande du får från andra människor.

När du befinner dig i självisolering, vet du att din kontakt med människor öga mot öga kommer att bli mycket begränsad. På grund av detta måste du driva denna självuppfattning och vårda den själv.

För att kunna utföra den här funktionen på rätt sätt är det viktigt att du tar hand om dig själv och din personliga kroppsvård. Det innebär att du ska duscha, klä dig och fixa håret för att stärka ditt självförtroende.

Detta hjälper dig inte bara att fortsätta din rutin, utan det kommer också att stärka din självbild och självkänsla avsevärt. Detta hjälper till att hålla dig motiverad trots den situation vi alla genomgår.

Motivation är nyckeln när du möter dina känslor under självisolering hemma

Som du vet är motivation grundläggande för alla aktiviteter. Det har påverkan från det ögonblick du vaknar tills du lägger dig. Dina drömmar och mål hänger på det. Men det kan påverkas av många faktorer och att vara hemma nästan dygnet runt är en av dem.

Så när du ser den kritiska situationen över hela världen och inser att du plötsligt måste ändra dina rutiner, är det ganska normalt att symtom på ångest och depression dyker upp. Detta kommer att skapa en allmän leda som inte bara påverkar dina personliga funktioner utan också människorna omkring dig. Det beror på att det finns en synkronisering mellan vad som händer internt (inom dig) och externt (omkring dig).

Även om det nästan är oundvikligt att drabbas av sådana symtom, är det viktigt att veta hur man hanterar dem. Det är här motivation kommer in i bilden. Med rätt motivation kan du hitta och använda verktyg som hjälper dig att försöka kontrollera din egen personliga situation. I det här fallet kan du mata din motivation med åtgärder som att klä dig på morgnarna.

Genom att anstränga dig och inte gå runt i pyjamas under självisolering, ger du din kropp och hjärna meddelandet att de behöver vakna upp och komma i rörelse. Genom att göra det uppmanar du dig själv att utföra andra aktiviteter som motiverar dig och som håller dig igång med din rutin. Allt detta kommer att hjälpa dig att fortsätta framåt och kontrollera stormen av känslor som denna situation orsakar.

Att inte gå runt i pyjamas

Varför besvärar sig astronauterna med att klä sig i rymden?

Slutligen, här är ett exempel på vikten av att du klär dig när du är hemma. Har du någonsin tänkt på varför astronauter besvärar sig med att klä sig om morgnarna i rymden?

När de är på uppdrag i rymden är de vanligtvis instängda i flera månader. Ändå implementerar de en rutin som de stöds av externa element, som kläder, för att dela upp de olika delarna av dagen.

Med detta exempel kan du se vikten av att upprätthålla en daglig rutin. Som du har sett inkluderar detta att du ändrar din klädsel och sätter av olika utrymmen för varje aktivitet. Detta hjälper dig att göra situationen som du går igenom mycket mer uthärdlig och du kommer att kunna möta den på ett mycket bättre sätt.

  • Berganing, D. (2019). Extreme loneliness or the perfect balance? How to work from home and stay healthy. Health & Wellbeing, 4.
  • Bustos, D. (2012). Sobre subjetividad y (tele)trabajo. Una revisión crítica. Revista de Estudios Sociales No.35, 44, 181-196. https://doi.org/10.7440/res44.2012.17
  • Gallego, E. C. (2002). Teletrabajo y Salud: Un nuevo reto para la Psicología. Papeles del psicólogo, 83, 100-105.
  • Rubbini, N. I. (2012) Los riesgos psicosociales en el teletrabajo [en línea]. VII Jornadas de Sociología de la UNLP, 5 al 7 de diciembre de 2012, La Plata, Argentina. En Memoria Académica. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.2237/ev.2237.pdf