De 6 stegen för att ändra en vana

4 januari, 2019

Att ändra en vana är en riktig utmaning, speciellt om den är djupt rotad. Vi kan dock alla säkerligen identifiera åtminstone en vana som vi skulle vilja ändra. När ett nytt år anländer tar de flesta av oss beslut om att börja med något eller att sluta göra någonting. Sanningen är att även om vi gör en ansträngning för att ändra en vana, går vi ofta snart tillbaka till samma gamla rutin.

Den goda nyheten är att det finns effektiva sätt att hjälpa dig att ändra en vana. Även om vi verkligen vill ändra något, är det som misslyckas ofta vår strategi. Att ändra något kräver självklart ansträngning och uthållighet. Det är emellertid mycket svårare att ändra en vana utan en lämplig metod.

För att ändra en vana måste du använda kognition, känslor och beslutsamhet i samspel. Att endast fatta beslutet att ändra något är inte tillräckligt. Genom att analysera mänskligt beteende har vi upptäckt att processen med att ändra en vana har sex steg.

”Ingen kan vara en slav till sin identitet. När det finns  en möjlighet att förändras, måste vi förändras. ”

Elliott Gould

1. Förnekelse: Det första steget som hjälper dig att ändra en vana

Processen med att förändra en vana börjar med de första ledtrådarna vi får som viskar till oss i vårt öra. En svag nästan icke hörbar röst som säger till oss att vi har en ohälsosam eller negativ vana. Ibland kommer det från andra människor. Andra gånger inser vi det själva. Det gemensamma är det faktum att vi får en aning om att vi kan ha en vana värd att ändra på.

Lugn kvinna med solsken i ansiktet

Samtidigt kan vi också känna förnekande eller motstånd. Vi letar efter skäl till att behålla en vana eller avfärdar argumenten för förändringen. Folk gillar att behålla allt som det är och tanken på stor förändring gör inte de flesta människor allt för exalterade till en början.

2. Begrundande

Det här är det längsta skedet i processen. Det kan vara i månader, år eller till och med en livstid. Det är det ögonblick du inser att du har en dålig vana, att den påverkar dig och att det är bäst att ändra den.

Det här är också det stadiet där du bestämmer dig för att ändra vanan och så småningom vidta åtgärder för att uppnå den förändringen. Det råder inte längre någon förnekelse när det gäller den dåliga vanan. Det kan emellertid råda brist på motivation eller finnas svårigheter att hitta rätt väg mot förändring.

3. Förberedelse

Förberedelsestadiet är det stadiet där vi börjar göra en riktig ansträngning för att förändras. Det är när vi försöker och försöker igen, även om vi fortsätter att misslyckas.

Man rullar en stor stenbumling upp för ett berg

I detta skede upptäcker personen hur svårt det verkligen är att ändra en vana. Personen är dock fortfarande medveten om att de behöver ändra den. De börjar identifiera de viktigaste hindren som de måste ta sig förbi för att förändras. Det är ett nödvändigt steg som representerar framsteg.

4. Insikt

I detta skede har vi etablerat medvetna och kontinuerliga ansträngningar för att ändra en vana. Personen planerar en strategi för att uppnå sitt mål, ofta med hjälp av andra människors råd eller samlad information. De har uppnått märkbara prestationer, även om de kanske inte visar på en radikal förändring.

Många gånger misslyckas insiktsstadiet eftersom vi inte utför de andra stegen. Vissa människor vill lyckas på en gång, men det brukar inte hända. I vilket fall som helst kan vi se observerbara och tydliga framsteg i detta skede.

5. Underhålla den nya vanan

Som namnet antyder är detta det stadiet där vi behåller våra nya beteenden. Vi har brutit en gammal vana eller förvärvat en ny. Nu måste vi få den att vara och integrera den i våra liv. I detta skede råder det större övertygelse och självförtroende.

Rött plan bland vita

För att upprätthålla den nya vanan måste vi dock förvärva nya armeringsvanor. Till exempel, om målet var att sluta röka, skulle en ny vana med fysisk aktivitet vara perfekt. Det är också mycket viktigt att vara motiverad och belöna dig själv ofta för dina prestationer.

6. Återfall

Återfall är mycket normalt i förändringsprocessen. Det mänskliga sinnet är inte linjärt. Men ett återfall betyder inte att du måste gå tillbaka ända till början.

Om du har ett återfall bör du gå tillbaka till förberedelsestadiet av processen. Det är också viktigt att inte bli förvirrad. Istället borde du vara motiverad och inte låta tvivel ta över. Det är alltid bra att undersöka vad som ledde till återfallet och identifiera riskfaktorerna.

Stenar som balanserats på varandra vid havet

Att ändra en vana är inte lätt. Men när du gör det ökar du din självkänsla och känner dig mer optimistisk och säker på vad du kan göra. Dessutom förbättrar du också livskvaliteten och eliminerar potentiellt skadliga faktorer.

  • O’Hara, C. (1996). Changing for Good. Journal of Cardiopulmonary Rehabilitation. https://doi.org/10.1097/00008483-199611000-00021
  • Henle, J. (2016). Persistence. Mathematical Intelligencer. https://doi.org/10.1007/s00283-016-9659-9