7 tips för att sluta bita på naglarna

· 15 oktober, 2018

En examen, en familjeträff, ett möte, en lång väntan på doktorn. Alla dessa situationer har någonting gemensamt. I alla kan vi drabbas av ångest, oro eller blyghet. Dessa känslor eller tankar kan uttryckas genom ord eller genom gester såsom att bita på naglarna.

Våra händer spelar en viktig roll i vår kommunikation. Med dem kan vi omfamna, smeka och uttrycka oss själva. De kan också uttrycka känslor som rastlöshet, leda, önskan att avsluta ett möte eller till och med fula uttryck. Händer kan uttrycka så mycket och våra naglar kan vara ett uttryck för våra känslor och tankar. Att bita på naglarna är för många människor ett sätt att kanalisera sinnesförnimmelser, om än undermedvetet.

Generellt ses detta beteende som en tvångshandling. Vi utför den för att hantera våra känslor av rastlöshet, ångest och våra påträngande tankar. Det har viktiga konsekvenser för vår orala hälsa, sociala bild och i allvarliga fall vår självkänsla. Trots att det är en svår vana att bryta, är det inte omöjligt. Om det inte är ett allvarligt fall, tar det bara lite viljestyrka, medvetenhet och motivation.

Att bita på naglarna – ett olöst problem

Sanningen är att nagelbitning kvarstår som ett mysterium för psykologer, läkare och psykiatriker runtom i världen. Tidskriften Behavior Therapy and Experimental Psychiatry publicerade en artikel som hävdade att nagelbitning inte var ett tecken på nervositet,som många av oss trodde, utan ett tecken på perfektionismGenom att utföra den här handlingen kan vi hantera vår missnöjdhet eller irritation.

Att bita på naglarna

 

Det finns också studier som visar att en tredjedel av de som lider av nagelbitning befinner sig i en familjesituation där andra familjemedlemmar lider av samma beteende. Här kan vi se fall av barn som imiterar sina föräldrar eller äldre syskon som inte kan sluta bita på naglarna. Andra studier simplifierar det hela och relaterar nagelbitning till behag. Handlingen att bita på naglarna skapar behagliga känslor.

Så det handlar alltså enbart om viljestyrka? Är inte det bara en kliché? De säger att det enda sättet att sluta med något eller nå ett mål bara är en fråga om viljestyrka. ”Om du inte gör det är det för att du egentligen inte vill det”, säger dem.

Sanningen är den att den här klichén är laddad med lika många för som nackdelar. Det är sant att det ger oss en förenklad bild av verkligheten. Men det är också sant att viljestyrka och motivation (vad det än rör sig om) är den drivande kraften och styrkan. Utan dem skulle vi inte ens lyckas lämna startblocket. Men var försiktig, att vilja innebär inte att målet är uppnått, själva arbetet återstår fortfarande.

”Om du börjar med att lova något som du inte har än, kommer du att förlora viljekraften till att uppnå det.”

-Paulo Coelho-

Vikten av viljestyrka

Viljestyrka flyttar inte berg men det är en väldigt viktigt startpunkt. Det gör inget om du misslyckas, gör misstag eller om du inte biter på naglarna en hel sommar och sedan börjar när du kommer tillbaka till jobbet. Alla avslut är en ny början. Om ett sätt inte fungerar, försök ett annat. Om du inte vill ändra vad du gör, förändra hur du gör det.

Vad var det som gick fel sist? Vilket misstag gjorde du? Kommer du ihåg hur det kändes när du fick rätt på det, och sedan började igen? När du beslutar att börja igen, skriv ett positiv meddelande till dig själv, något som ger dig mening och sätt det någonstans där det är synligt. Det kommer att hjälpa dig när frestelsen sedan blir för stark. Var bara medveten hela tiden.

Det viktigaste första steget mot att korrigera sina misstag är att vara medveten om dem. På jobbet, i dina förhållanden på sättet du kommunicerar och vad det gäller vilken aktivitet som helst som du vill bli bättre på. Att bekämpa nagelbitning är ett långdistanslopp, inte ett sprintlopp. Ett bra sätt att börja är att föra anteckningar och övervaka gångerna du biter på dina naglar: var var du? Vad gjorde du?

Föra protokoll

Att föra protokoll är ett sätt att bli medveten om aktiviteterna du gör eller människorna du är med när du biter på naglarna. Tiden på dagen, platserna, vare sig du kör, väntar vid trafikljusen, etc. Var det i början eller slutet av dagen. Var och en av de här ögonblicken är viktiga eftersom de ger dig en idé av vad det är som triggar dig till att bita på naglarna.

”Att inse vad som behöver göras, och inte göra det, är fegt.”

-Konfucius-

Kvinna skriver dagbok

Detta förbereder hjärnan och tränar den att upptäcka ögonblick där du befinner dig i riskzonen. Först och främst måste du skriva ned tiderna när du började bita på naglarna. När du kontrollerar det kan du skriva ned när du för händerna till munnen (utan att faktiskt bita).

I slutändan kan den här övningen hjälpa dig att inse när du funderar på att bita på naglarna. Det är ett enkelt sätt att få stopp på de här automatiska reaktionerna.

Ett litet steg

Små steg leder till stora prestationer. Motivationens stora fiender är de omöjliga målen. Kanske har du något speciellt event eller en arbetsintervju som får dig att inte bita på naglarna. Det är paradoxalt, för i det största ögonblicket av stress åsidosätter du ditt ”vapen” för att bekämpa det – risken är då större att misslyckas.

Vid något tillfälle är du dömd att glömma målet. Du börjar bita på dina naglar igen och du känner dig som ett misslyckande. Sätt inte för mycket press på dig själv för att bli av med en vana som förmodligen slagit följe med dig under flera år. Det finns kanske de som lyckats i första försöket. Det finns alltid de som pratar om deras sista cigarett. Men det är inte alla som fungerar likadant.

Att försöka att inte vara för hård mot dig själv är en god bundsförvant när frestelsen har slagit din viljestyrka. Försök att begränsa det till ett eller tå finger eller sätt ett helg eller semestermål. Kombinationen av enkla och lätta mål kommer att få oss att uppnå de större målen med tiden. Varje steg räknas och på samma sätt som vi måste övervaka beteendet vi vill förändra är det viktigt att föra våra framsteg till protokollet.

”Våra mål nås enbart om vi mäter vår framgång.”

-Guy Kawasaki-

Förbered dig på frestelse

Efter att ha lärt känna situationerna, människorna eller tidpunkterna på dagen när du börjar bita på naglarna är nästa steg att undvika frestelse. Vi kan inte fly från de här situationerna eller människorna hela tiden.

En av de bästa strategierna är att använda vårt sinnes kraft till att konfrontera dem. Förutse helt enkelt situationen och visualisera hur du tar dig ur den utan att bita på naglarna. Detta kan hjälpa dig i svåra tider. Vänd tankarna mot alternativa tankar och tänk positiva budskap som kan stödja dig.

Ett annat botemedel är att träna din kropp till att andas och slappna av för att att bekämpa situationer som skapar ångest.

”Den som undviker frestelse undviker synd”

-Ignacio de Loyola-

På samma sätt som vi kan träna vår kropp och vårt sinne, kan vi även lära oss att undvika detta beteende. En enkel övning är att föra vår hand till munnen. Vi lämnar den 5 cm från munnen, motstår impulsen att bita på naglarna. Vi håller den där under 20 sekunder.

Om vi gör detta medvetet tränar vi oss själva och vi kommer att bli medvetna om det. Det kommer då att bli lättare att förutse och identifiera förnimmelserna som föregår akten vi vill undvika – att bita på naglarna.

Se dig om efter alternativ för din mun och händer

Människor som har kämpat med en dålig vana vet hur svårt det är. Folk runtomkring dig kommer ofta att visa brist på förståelse och kan kommentera om hur svag du är. Ibland är visualisering, viljestyrka eller mentalisering inte tillräckligt. Du kanske behöver finna andra lösningar. Men glöm inte att alla är annorlunda. Vissa kommer att lyckas med ett alternativ, andra med ett annat.

Tuggummi kan vara distraherande

Det är viktigt att komma ihåg att vi måste fokusera på både munnen och händerna. Vi kanske känner att vi behöver ha någonting i munnen för att lugna våra nerver, rastlöshet eller leda. I så fall kan vi använda ett tuggummi, ingefära eller lakrits, karameller, etc Att ha någonting avlägsnar behovet av att ha dina fingrar där!

Vi måste också fokusera på fingrarna. Att tvätta händerna, använda handskar eller nagellack, sätta på ett plåster eller osynliga plåster på fingrarna kan hjälpa. De kommer åtminstone att påminna oss om målet vi satt upp för oss själva.

Å andra sidan kan du bära andra föremål som kan fungera som distraktion, såsom en nyckelring, en antistress boll, en penna, etc. Någonting som håller dina händer upptagna.

Om du söker kommer du att finna

Det kommer således en tid när våra naglar kommer att börja växa, och det är en underlig känsla. Vi vill ta på våra fingrar, se på dem eller stryka över fingertopparna. En annan vana är att stryka våra nya naglar över kläderna. Det är grundläggande att undvika dessa gester. När vi väl tränat oss själva att vara medvetna om vårt beteende, blir det lätt att undvika att falla för frestelsen.

När vi upptäcker en ojämnhet eller skåra på nageln är ett enkelt trick att bära med sig en liten nagelfil. Genom att göra det undviker vi att jämna till irriterande skavankerna med våra tänder.

Om du i något ögonblick inser att du är på väg att göra det finns det några trick vi kan ta till. Om du står upp, knyt nävarna. Se dig om efter någon att påbörja en konversation med. Stoppa dina händer i fickorna eller sätt de under dina låt om du sitter ned.

Om det går bra för dig – erkänn det

Det är ofta svårt för oss att erkänna när vi lyckas. Ibland är det på grund av hur vi växt upp. rädsla för vad andra kommer att säga men vi värderar inte våra små framsteg. Detta kan skada vår självbild i det långa loppet. Om vi har uppnått ett mål, så bör vi belöna oss själva. Vi kommer inte att vara mindre ödmjuka eller tänka för mycket på oss själva genom att göra det.

Även om det för andra är obetydliga framsteg, bör det inte hindra oss från att belöna oss när vi har uppnått något. Det kommer sannerligen att vara väldigt positivt för våra liv och mål.

Planera att ge dig själv små belöningar om det har lyckats gå en vecka utan att du bitit på naglarna till exempel. Om de runtomkring dig är involverad i processen är det säkerligen en god hjälp. Om de förstår och sympatiserar är det en stor hjälp.

Vi behöver fundera på om vårt problem är en hälsofara eller inte. Om vi har blödande eller deformerade fingrar, eller om det blir en tvångsmässig eller depressiv störning så är det bäst att söka medicinsk hjälp. Doktorer kan hjälpa till att kontrollera och övervaka beteendet och ge oss råd och hjälp som vi behöver.