Ångestsymptom du måste känna till

31 mars, 2019
Ångestsymptom varierar normalt sett från person till person, beroende på de psykologiska tillståndet som alla människor lider av.

Varje människa upplever ångest olika. Ångest är som en vätska som håller sin färg men anpassar sin form till behållaren den befinner sig i. Det är en metafor, färgen är de ångestsymptom som manifesterar sig i de flesta fall. I alla fall leder ångest till en psykologiskt tillstånd av ackumulation. Därför verkar alla problem vara dubbelt så tunga och alla motgångar upplevs som enorma.

Fram tills idag är mängden diagnoser som passar in på ångeststörningar liknande de hos depression. Så mycket att frestelsen att se de två fenomen som två sidor av samma mynt är väsentlig. Dessutom vet vi att antalet diagnoser ökar varje år och att ångest drabbar kvinnor mer än män.

Svårigheter med diagnosticering av ångeststörningar

Vissa studier, som den utförd av Royal College of Psychiatrists i Storbritannien, ansåg att det inte är lätt att ställa en exakt diagnos när det gäller ångest. Åtskilliga experter från olika områden (primärvårdsläkare, psykiatriker, sjuksköterskor, fysioterapeuter m fl) deltog i den här studien. De pekade ut att det är väldigt lätt att blanda ihop ångestsymptom med andra kliniska tillstånd.

Därför är inte alltid magont ett resultat av dålig matsmältning eller ryggont ett resultat av dålig hållning. Sanningen är den att ångeststörningar kan orsaka många problem.

”Intensiteten av ångest är proportionell till meningen som den situationen hade för den drabbade personen, även om de inte är medvetna om anledningen till sin ångest.”

-Karen Horney-

Man med ångestsymptom

De fem områdena av ångestsymptom

Vi kan kategorisera ångestsymptom i fem områden. Det är vanligt att uppleva olika symptom från var och en av dem. Till exempel kan en person med social ångest lida av klassiska symtom som darrningar, stickningar och yrsel. Likaså kan denne även lida av kognitiva symptom.

Låt oss ta en titt på karaktärsdragen i varje kategori.

Fysiska karaktärsdrag i varje kategori

  • Hjärtklappning
  • Andnöd
  • Täthet i bröstet
  • Yrsel
  • Svettningar
  • Muskelspänning
  • Magont
  • Utmattning
  • Huvudvärk

Om dess symtom är intensiva och långvariga kan de leda till allvarliga tillstånd. Till exempel sömnlöshet, ätstörningar, brist på sexlust, försvagat immunsystem osv.

Å andra sidan är det väldigt vanligt att dessa ångestsymptom får drabbade att tro att de lider av en fysisk sjukdom. Därför är det väldigt viktigt att gå till en psykolog för att få hjälp med att komma till botten med dessa problem.

Ängslig kvinna

Kognitiva symptom

Kognitiva symptom kan relateras till tankar som ångest normalt sett genererar. De vanligaste är:

  • Konstant oro
  • Katastrofartade tankar
  • Problem med minnet
  • Att ge överdriven vikt till oviktiga fakta
  • Stor stress
  • Koncentrationssvårigheter
  • Svårt att fatta beslut
  • Tvångstankar
  • Känslor av tomhet
  • Känslor av främmandeskap i bekanta miljöer
  • Osäkerhet
  • Rädsla för att förlora kontrollen
  • Självmordstankar

Emotionella symptom

Emotionell eller affektiv ångest är ett annan form som vi måste ha i åtanke speciellt om den är konstant.

  • De vanligaste emotionella ångestsymptomen är apati och vånda.
  • Humörsvängningar och irritabilitet.
  • Gråt.
  • Nervöst skratt.

Beteendemässiga symptom

En av de återkommande ångestsymptomen är undvikande. Det är väldigt vanligt för patienter med den här typen av tillstånd att undvika vissa situationer och handlingar. De känner nämligen att de kanske lider av en ångestattack som de inte kan kontrollera. Deras osäkerhet för de att tro att marken under deras fötter är ett minfält.

Därför är det väldigt vanligt att de upplever följande:

Sociala symptom

  • Svårighet att föra samtal eller att tala överdrivet mycket.
  • Ointresse för hobbys de en gång var passionerade för.
  • Behov av ensamhet och isolation.
  • Undvikande av vanliga aktiviteter såsom arbete eller interagerande med vänner.
Flyr från sin skugga

Sammanfattningsvis kan ångestsymptom som du ser vara lika varierande som utmattande. Därför bör du inte tveka att konsultera en specialiserad expert om du finner dig själv i den här situationen.

Många människor besöker deras läkare regelbundet utan att inse vad det egentligen är som orsakar deras sömnlöshet, utmattning eller ihållande huvudvärk. Därför kan det vara bra att gå till en psykolog för att förbättra ditt mentala, fysiska och känslomässiga välmående.

  • Ellis, Albert (2013) How to Control Your Anxiety Before It Controls You. Ediciones Paidós
  • Mulholland, C. (2017). Anxiety disorders. In Psychiatry by Ten Teachers, Second Edition (pp. 78–91). CRC Press. https://doi.org/10.1201/9781315380612